فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

اعلام تازه ترین رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج

فیروزجا با 9 پله صعود در رده 28 برترین بازیکنان جهان ایستاد

در تازه ترین رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج، علیرضا فیروزجا در جایگاه 28 برترین بازیکنان جهان ایستاد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، لیست جدید ماهانه فدراسیون جهانی شطرنج منتشر شد که بر اساس آن علیرضا فیروزجا با 9 پله صعود در رده بیست و هشتم ایستاد و پرهام مقصودلو با صعود چشمگیر 29 پله ای در رده های و پنجاه و یکم قرار گرفت.

بر این اساس در بخش استاندارد"مگنوس کارلسن" قهرمان حال حاضر جهان با 2870 واحد ریتینگ در صدر برترین شطرنجبازان جهان در بخش استاندارد قرار دارد. "فابیانو کاروانا"آمریکایی با 2822 واحد ریتینگ و "دینگ لیرن " چینی با 2801 واحد ریتینگ در رده رده های دوم و سوم برترین شطرنجبازان جای گرفتند.

در بخش استاندارد برترین شطرنجبازان بانوی جهان ، سارا سادات خادم الشریعه با 2491واحد ریتینگ در رده چهاردهم برترین شطرنجبازان بانوی جهان جای گرفته است.

در این بخش "هو یفان" با 2659 واحد همچنان صدرنشین است."جو ونجون"با 2586 واحد ریتینگ در رده دوم قرار دارد و "هومپی کونرو" با 2577 واحد در رده سوم ایستاد.

همچنین در رده بندی تیمی "ایران" با میانگین 2569 در رده بیستم جهان قرار گرفت تا همچنان در جمع 20 تیم برتر حضور داشته باشد.

ایران در آسیا نیز کماکان رتبه سوم را در اختیار دارد. کشورمان در ابتدای سال 2015 با میانگین 2479 در رده 51 جهان و ششم آسیا قرار داشت.

اسامی نفرات برتر ایران در بخش استاندارد به شرح زیر است:
1- علیرضا فیروز جا با ریتینگ 2720
2- پرهام مقصودلو با ریتینگ 2684
3- محمدامین طباطبایی با ریتینگ 2630
4- پویا ایدنی با ریتینگ 2570
5- احسان قائم مقامی با ریتینگ 2552

اسامی نفرات برتر بانوان ایران در بخش استاندارد به شرح زیر است:
1- سارا خادم الشریعه با ریتینگ 2491
2- مبینا علی نسب با ریتینگ 2318
3- آتوسا پورکاشیان با ریتینگ 2305
4- میترا حجازی پور با ریتینگ 2255
5- غزل حکیمی فرد با ریتینگ 2255




برچسب ها : فیروزجا با 9 پله صعود در رده 28 برترین بازیکنان جهان ایستاد ,
بازدید : 472
[ شنبه 11 آبان 1398 ] [ 19:36 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()
[ شنبه 11 آبان 1398 ] [ 19:33 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()
[ شنبه 11 آبان 1398 ] [ 19:30 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()
[ شنبه 11 آبان 1398 ] [ 19:26 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

تیم رشت قهرمان مسابقات شطرنج شهرهای ایران شد/ کرج دوم و تهران و شیراز سوم مشترک شدند

تیم رشت با کسب ۲۲/۵ امتیاز به عنوان قهرمانی رقابت های شطرنج شهرهای ایران دست پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج ، در پایان 7 دور رقابت فشرده تیم شطرنج رشت موفق شد به عنوان قهرمانی مسابقات شطرنج شهرهای ایران دست پیدا کند.

نخستین دوره مسابقات قهرمانی شطرنج شهرهای ایران در تاریخ  ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه با شرکت ۲۴ تیم و به میزبانی اصفهان برگزار شد که تیم شطرنج رشت موفق شد با ۲۲/۵ امتیاز به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. کرج با ۱۸/۵ امتیاز دوم شد و تهران و شیراز با ۱۷ امتیاز سوم مشترک شدند.

 

امیررضا پوررمضانعلی، امیرمحمد سوزنکار، آرش طاهباز، علی فقیرنواز و شاهین ساده ترکیب تیم شطرنج رشت در این رقابتها را تشکیل می دادند.

رشت، اصفهان۱ و  ۲، اردبیل، تبریز، بندرعباس، لارستان، کرج، زنجان، اراک، گرگان،شیراز،همدان، شاهینشهر، اصفهان(امیرکبیر)، شاهرود، فارسان، کرمانشاه،تهران(غدیرکیش)، اصفهان(امید)، یزد ، شهررضا، قم و قوچان ۲۴ تیم حاضر در این رقابتها هستند.

 قرار است تیم های اول و دوم این رقابتها(رشت و کرج) به مسابقات شطرنج قهرمانی شهرهای جهان و آسیا اعزام شوند.

لینک سایت نتایج

 

 




برچسب ها : پایان رقابت بزرگ ۲۴ تیم در اصفهان , شطرنج قهرمانی , شطرنج , قهرمانی شهرهای ایران ,
بازدید : 539
[ دو شنبه 27 ارديبهشت 1395 ] [ 11:20 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()
 
آشنایی با انواع گره گشایی ها در شطرنج

 

فدراسیون شطرنج با هدف آشنایی بیشتر بازیکنان، علاقمندان و داوران با انواع گره گشایی ها در مسابقات شطرنج فایل های آموزشی تهیه کرده است که می توانید از لینک های زیر دریافت کنید: .

فایل گره گشایی ویژه بازیکنان

فایل گره گشایی ویژه داوران




برچسب ها : آشنایی با انواع گره گشایی ها در شطرنج , شطرنج , قهرمانی , ,
بازدید : 528
[ دو شنبه 27 ارديبهشت 1395 ] [ 11:16 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

پایان میزبانی باشکوه جایزه بزرگ شطرنج بانوان جهان در تهران/ وقتی نماینده ایران تاریخ ساز شد

میزبانی باشکوه ایران در رقابتهای جایزه بزرگ شطرنج بانوان جهان و در پی آن کسب نتیجه خیره کننده و درخشان نماینده ایران مهر تاییدی بود بر توانمندی ایران در برگزاری چنین رویدادهای مهمی و اثرات این میزبانی خیلی زود و با نایب قهرمانی بانوی شایسته شطرنج ایران به اثبات رسید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، مراسم اختتامیه رقابتهای جایزه بزرگ شطرنج بانوان جهان با حضور مسئولان سیاسی و ورزشی، خانواده بزرگ شطرنج و جمع زیادی از علاقه مندان،پیشکسوتان و قهرمانان این رشته ورزشی برگزار شد.

در این مراسم شهین دخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، رباب شهریان معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان، دکتر عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان، دکتر مناف هاشمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان،علیرضا عسگری ذیحساب و مدیر کل امور مالی وزارت ورزش و جوانان، دکتر شجیع سرپرست دفتر محیط زیست وزارت ورزش و جوانان، حمیدرضا گرشاسبی مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران، فاطمه سلیمی مشاور مدیر کل و معاون امور هماهنگی بانوان اداره کل ورزش و جوانان، ایلکا رئیس اداره ورزش و جوانان شمالشرق تهران و ... حضور داشتند.

پریچهره: خادم الشریعه فعل خواستن را به توانستن صرف کرد/ همه برای میزبانی هرچه بهتر رقابتها بهما کمک کردند

نصرالله پریچهره سرپرست فدراسیون شطرنج در ابتدای مراسم اختتامیه رقابتهای جایزه بزرگ شطرنج بانوان جهان ضمن خوشادگویی به حاضرین و با اشاره به این میزبانی عنوان کرد: خیلی های میگفتند این میزبانی ریسک بزرگی است که میزبان برترین شطرنجبازان جهان باشیمو خوشبختانه خداوند متعال این قدرات را به ما داد و همه نیز دست به دست هم دادند و با همت و تلاش همه امور به خوبی پیش رفت.

وی افزود: از همه مدعوین و مسئولان محترم به خصوص خانم ملاوردی معاون محترم رئیس جمهور، دکتر گودرزی وزیر محترم ورزش و جوانان و مقام عالی وزارتخانه و معاونان محترم ایشان در وزارت ورزش و جوانان از جمله دکتر سجادی و خانم شهریان،دکتر احمدی، دکتر مناف هاشمی ، علیرضا عسگری مدیر کل محترم امور مالی  وزارت ورزش و جوانان و ...که از ابتدا برای میزبانی هر چه بهتر به ما کمک کردند سپاسگزارم و همچنین از سفرای محترم کشورهای خارجی که دعوت ما را پذیرفته و در مراسم اختتامیه حضور دارند تشکر می کنم. 

سرپرست فدراسیون شطرنج ادامه داد: از اینکه دختر خوب ایرانی ما توانسته فعل خواستن را به توانستن صرف کند بسیار خوشحالیم و از خانواده وی برای حمایتها و پشتیبانی های بی دریغ تشکر می کنیم. همچنین از مربی وی که تاثیر خوبی بر روند عملکرد این نماینده شایسته کشورمان داشت ممنونیم.

در ادامه این جلسه و پس از سخنرانی مسئولان حاضر در مراسم که از ایتدای برگزاری جلسات ستاد برگزاری رقابتها در جریان امور مربوط به میزبانی بودند و حمایت خود را دریغ نکردند مراسم اهدای جوایز آغاز شد.

بر این اساس جوایز نقدی و غیر نقدی این رقابتهای بین المللی به 12 شطرنجباز برتر حاضر در مسابقات اهدا شد. سارا سادات خادم الشریعه نماینده دشایسته کشورمان موفق شد در این مسابقات به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند. ونجون جو از چین و شوئه ژائو دیگر هموطن وی به ترتیب اول و سوم شدند.

گفتنی است رقابتهای جایزه بزرگ شطرنج بانوان جهان 22 بهمن تا 4 اسفندماه به میزبانی استان تهران برگزار شد.




بازدید : 541
[ چهار شنبه 5 اسفند 1394 ] [ 20:34 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

مرحله نیمه نهایی رقابتهای شطرنج قهرمانی کشور آغاز شد

مرحله نیمه نهایی رقابتهای شطرنج قهرمانی کشور با شرکت 38 شطرنجباز در استان گیلان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، مرحله نیمه نهایی رقابتهای شطرنج قهعرمانی کشور از روز گذشته 22 آذر به میزبانی استان گیلان آغاز شده و تا 28 همین ماه ادامه دارد.

38 شطرنجباز منتخب طبقتصمیم کمیته فنی فدراسیون شطرنج در این مسابقات شرکت کردنه اند. این رقابتها در 9 دور پیگیری خواهد شد



ادامه مطلب


برچسب ها : مرحله نیمه نهایی رقابتهای شطرنج قهرمانی کشور آغاز شد ,
بازدید : 1351
[ دو شنبه 23 آذر 1394 ] [ 16:23 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

نصرالله پریچهره سرپرست فدراسیون شطرنج شد

طی حکمی از سوی وزیر ورزش و جوانان نصرالله پریچهره به عنوان سرپرست جدید فدراسیون شطرنج منصوب شد. مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید امروز در محل فدراسیون شطرنج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج،طی حکمی از سوی وزیر ورزش و جوانان نصرالله پریچهره به عنوان سرپرست جدید فدراسیون شطرنج منصوب شد.

مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید فدراسیون ظهر امروز با حضور احمد گواری مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیونها،پریچهره سرپرست جدید و حسینی سرپرست سابق فدراسیون و جمعی دیگر از مسئولان در محل فدراسیون شطرنج برگزار شد.

پیش از این سید امیر حسینی سرپرستی فدراسیون شطرنج را بر عهده داشت که به دلیل شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج، وزارت ورزش و جوانان گزینه ای دیگر برای سرپرستی این فدراسیون انتخاب کرد.

مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان، مدیر کل ورزش و جوانان استان مازندران و مشاور معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در کارنامه کاری نصرالله پریچهره دیده می شود.




بازدید : 719
[ دو شنبه 30 شهريور 1394 ] [ 23:13 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

نتایج هفته دوم از سیزدهمین دوره لیگ برتر شطرنج آقایان باشگاههای کشور (جام اندیشمندان) اعلام شد.

 

 

 در پایان هفته دوم از نیم فصل اول سیزدهمین دوره لیگ برتر باشگاههای کشور جام اندیشمندان که از 93/7/23 لغایت 93/7/25 به میزبانی تیم شطرنج راه و شهرسازی لرستاندر خرم آباد برگزار شد، رده بندی پایانی به شرح ذیل می باشد:

 

 

ردیف

نام باشگاه

امتیاز

1

شهرداری تبریز

28.5

2

پتروشیمی شهید تندگویان

25

3

سرمایه گذاری شهر آتیه

22.5

4

دانشگاه آزاد اسلامی تهران

17

5

تربیت قم

15.5

6

دنیای فلز رشت

15

7

مانتری شیراز

11.5

8

دامون ساخت شمال ساری

10.5

9

فرهنگ خراسان رضوی

9.5

10

راه و شهرسازی لرستان

9

 




برچسب ها : جام اندیشمندان ,
بازدید : 866
[ سه شنبه 29 مهر 1393 ] [ 11:22 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

میزبانی ایران در مسابقات جایزه بزرگ فیده لغو شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عدم تامین منابع مالی لازم جهت برگزاری مسابقات جایزه بزرگ فیده، میزبانی مرحله سوم گرند پری را از تهران به تفلیس تغییر داد.  

همچنین استاد بزرگ احسان قائم مقامی که قرار بود در این مسابقات حضور یابد جای خود را به استاد بزرگ گرجی بادور جوباوا داد.

 

 گفتنی است طبق برنامه زمان بندی قبلی، مرحله اول این رقابتها از 9 لغایت 23 مهرماه در باکو آذربایجان، مرحله دوم از 28 مهر لغایت 12 آبان ماه در تاشکند ازبکستان، مرحله سوم از 25 بهمن لغایت 9 اسفندماه در تفلیس و مرحله پایانی (چهارم) از 23 اردیبهشت لغایت 6 خردادماه در روسیه برگزار خواهد شد.

 

 




برچسب ها : میزبانی ایران در مسابقات جایزه بزرگ فیده لغو شد ,
بازدید : 861
[ سه شنبه 29 مهر 1393 ] [ 11:12 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

 

یک دوره کلاس مربیگری درجه یک کشور زمستان امسال برگزار خوهد شد.

 

 

 

 فدراسیون شطرنج در نظر دارد زمستان امسال یک دوره کلاس مربیگری درجه یک کشور را در محل فدراسیون برگزار نماید. متقاضیان در صورت داشتن شرایط احراز می توانند تا پایان آذرماه سالجاری به کمیته مربیان فدراسیون مراجعه نمایند. 

 

«شرایط دریافت گواهی‌نامه مربیگری درجه یک»

 

شرایط احراز

1-    عضویت معتبر در سیستم جامع فدراسیون شطرنج

2-    دارا بودن مدارک مربیگری درجه سه و دو ثبت شده در سیستم جامع فدراسیون (دارای اعتبار در زمان شرکت در آزمون)

3-    گذشت حداقل 5 سال از دریافت گواهینامه درجه دو

4-    پرداخت مبلغ معین به عنوان ورودیه به حساب برگزار کننده

5-    دارا بودن حداقل 28 سال سن

6-     دارا بودن حداقل دیپلم متوسطه

7-    مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه برای آقایان: دارا بودن کارت پایان خدمت، معافیت دائم و یا معافیت تحصیلی

8-    گزارش عملکرد از سوابق مربیگری در سطوح معتبر

9-       ارائه گزارش علمی - تحقیقی در خصوص مباحث پیشرفته آموزشی

10- کسب حدنصاب امتیازات مورد نظر کمیته از موارد متفرقه (سوابق قهرمانی، مدرک تحصیلی، آشنایی با زبان خارجی، آشنایی با کامپیوتر و ...)

11-   شرکت در آزمون و کسب نمره قبولی (کتبی و شفاهی)

12-   سابقه اخذ ریتینگ بین‌المللی حداقل 2200 (برای آقایان) و 2000 (برای بانوان) 

 

تبصره:

قهرمانان کشور (بزرگسالان)، استادان بزرگ، بین‌المللی و همچنین استادان فیده که به عضویت تیم ملی بزرگسالان نایل شده باشند حق حضور در دوره مذکور را با حفظ شرایط احراز بندهای 4 لغایت 12 خواهند داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روزهای زوج با کمیته مربیان تماس حاصل فرمایید.

 

روابط عمومی فدراسیون شطرنج

 

 




برچسب ها : کلاس مربیگری درجه یک ,
بازدید : 813
[ سه شنبه 29 مهر 1393 ] [ 11:5 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

بازگشت قهرمانانه تیم کشورمان از مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان 2014.

 

 



ادامه مطلب


برچسب ها : بازگشت قهرمانانه تیم کشورمان از مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان 2014 ,
بازدید : 989
[ سه شنبه 29 مهر 1393 ] [ 10:57 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

مسابقات شطرنج استاندارد زیر 2100 (ریتد) جام مهر از 23 لغایت 30 مهر ماه در سالن مسابقات فدراسیون شطرنج برگزار خواهد شد.

 









 به ادامه مطلب بروید

 


ادامه مطلب


برچسب ها : جام مهر-مسابقه شطرنج استاندارد زیر 2100 (ریتد) ,
بازدید : 1006
[ شنبه 29 شهريور 1393 ] [ 18:25 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 قوانین جدید شطرنج در بخش بازی های سریع و بلیتس

نویسنده: شهره بیات

لطفا به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب


برچسب ها : قوانین جدید شطرنج در بخش بازی های سریع و بلیتس ,
بازدید : 2586
[ شنبه 21 تير 1393 ] [ 18:1 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

هفتمین دوره مسابقات شطرنج آزاد جام باران ( ریتد )

21 لغایت 27 خرداد1393

بزرگداشت پیشکسوت ارزنده شطرنج استان گیلان

استاد Fide هادی شعاع شرق



ادامه مطلب


برچسب ها : هفتمین دوره مسابقات شطرنج آزاد جام باران ( ریتد ) ,
بازدید : 1209
[ یک شنبه 24 فروردين 1393 ] [ 22:3 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

مسابقات جام سعدی(ریتد) از تاریخ 3 لغایت 8 اردیبهشت ماه جاری در شهر شیراز برگزار می شود.



ادامه مطلب


برچسب ها : اولین دوره مسابقات جام ریتد سعدی در شیراز برگزار می شود , ,
بازدید : 1541
[ یک شنبه 24 فروردين 1393 ] [ 20:51 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

مسابقات قهرماني شطرنج زیر 20 سال بانوان کشور با برتری شرکت کنندگان استان فارس پایان یافت

به گزارش روابط عمومی هیات شطرنج استان فارس : مسابقات قهرماني شطرنج زیر 20 سال بانوان کشور که از روز 20فروردین ماه جاری در شیراز آغاز گردید امروز  24 فروردین ماه جاری  با قهرمانی شرکت کنندگان فارس به پایان رسید .

این گزارش حاکی است : در این دوره از مسابقات فاطمه هاشمی توانست با برتری بر  رقیبان خود قهرمانی مسابقات را به خود اختصاص دهد .

این گزارش افزود: نائب قهرمانی این مسابقات به فاطمه انصاری رسید و نگین زارع موفق به کسب مقام سوم مسابقات شد .

بر اساس این گزارش :رتبه های اول تا سوم اعلام شده همگی شرکت کنندگان استان فارس بودند و به این ترتیب فاطمه هاشمی با 6/5امتیاز  ، فاطمه انصاری با 6 امتیاز  و نگین زارع با 5/5 امتیاز افتخار دیگری برای استان فارس که میزبانی مسابقات را به عهده داشت کسب کردند .

به گزارش روابط عمومی هیات شطرنج استان فارس این مسابقات به روش سویسی و در محل هیات شطرنج استان فارس و با حضور شرکت کنندگان مختلف از استان های کشور  با کیفیت مطلوبی برگزار شد .



ادامه مطلب


برچسب ها : قهرمانی شطرنج بانوان زیر 20 سال کشور به استان فارس رسید ,
بازدید : 1517
[ یک شنبه 24 فروردين 1393 ] [ 20:46 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

بررسي افسردگي بازيكنان ريتينگدار !

 

 

زمينه و هدف: هدف ما در اين تحقيق بررسي ارتباط بين مهارت در بازي شطرنج وشدت افسردگي،

اضطراب و ده خطاي شناختي در اعضاي داراي درجه بين المللي فدراسيون شطرنج ايران و همين

طور بررسي شيوع افسردگي و اضطراب بود.

جهت مشاهده به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب


برچسب ها : بررسي افسردگي بازيكنان ريتينگدار ! ,
بازدید : 1204
[ یک شنبه 20 مرداد 1392 ] [ 17:21 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

منطق در شطرنج

 

بازى شطرنج چنان شاخ و برگ مىگيرد و چنان گستردگى و تنوعى مىيابد كه ديگر نمىتوان بر اساس محاسبه صرف گفت كه كدام شاخه يا شاخه ها به برترى مىانجامند. استفاده از راههاى ميان بر و جست و جو بر اساس توجه به جنبه هايى از پوزيسيونها اهميت بيشترى پيدا مىكند. آنچه موجب تفاوت سطح شطرنجبازان مىشود،نحوه كاربرد اين نوع منطق است. استادان بزرگ از توانايى تحليل "استادانه" فقط در موارد ضرورى استفاده مىكنند و بيشتر به منطقى كه گفتيم متوسل  مىشوند و البته بهترين حركتها را هم در كوتاه ترين زمان پيدا مىكنند.توجه شما را به كلياتى از قواعد بازى استادان جلب مىكنيم.

جهت مشاهده به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب


برچسب ها : منطق در شطرنج ,
بازدید : 1207
[ یک شنبه 20 مرداد 1392 ] [ 17:18 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

شطرنج خود را بهتر کنید

 

سلسله مقالات آموزشی که تقدیم خوانندگان عزیز می شود بر گرفته از بخش سوم کتاب Chess Blueprints Planing in the Middlegame نوشته «نیکولاي یاکوولف» تحت عنوان بازي موضعی [پوزیسیونی] می باشد. در هر مقاله نویسنده یک موضوع را دستمایه تشریح و تبیین مفاهیم بازي موضعی قرار داده است و با ذکر مثال عملی به توضیح هر چه بهتر آن می پردازد.

بد نیست نقل قولی را هم از «یاکوب آگارد» در اینجا بیاوریم:

اگر شما یک بازیکن آماتور هستید و می خواهید سطح بازیتان را بالا ببرید، به شما توصیه می کنم که به بازی های "ساده "استادان بزرگ نگاه بیاندازید. [از دیدن بازی هاي پیچیده تر و سرگیجه آور خودداري کنید] و سعی کنید تا علت جابجایی سوارها را توسط استادان دریابید. تغییراتی که در تفکر شما رخ خواهد داد تکان دهنده خواهد بود.

امید که این مقالات بتواند به بهتر شدن شطرنج شما هم کمک بکند.

دریافت فایل Pdf مقاله اول (160kb)




برچسب ها : شطرنج خود را بهتر کنید ,
بازدید : 1728
[ یک شنبه 20 مرداد 1392 ] [ 17:17 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

عالی ترین آخر بازی های شطرنج تا به حال

در ادامه مقالات معرفی كتاب و نویسنده آن، در مطلب حاضر به كتاب «عالی ترین آخر بازی های شطرنج تا به حال» تألیف "استیو گیدنز" منتشر شده به تاریخ مارس 2012 می پردازیم:

این كتاب شامل 50 بازی برگزیده است كه نویسنده با گلچین كردن آن ها كوشیده است تا اصول موضوعه آخر بازی را تشریح كند و كاربرد آن ها را در یك بازی عملی به نمایش گذارد. اصولی مانند مركز گرایی شاه، اصل دو نقطه ضعف و اصل عجله نكنید و ...

شیوه كار وی بر این مبناست كه حركات بازی را تا رسیدن به مرحله آخر بازی بدون هیچ تفسیری می آورد و با فرا رسیدن این مرحله، به توضیح و تفسیر حركات انتخابی كه معمولاً بر پایه ایده های الگو وار آخر بازی نظیر زوگزوانگ و ... است، می پردازد. در عین حال نویسنده تلاش كرده است تا با انتخاب مثال های متنوع، آخر بازی هایی با طیف های متفاوت كمیت نیروهای درگیر را در كتاب بگنجاند. نتیجه كار كتابی خواندنی از آب درآمده كه بایستی به حسن انتخاب نویسنده آفرین گفت.


استیو گیدینز دانش آموخته سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد انگلستان است

 

"استیو گیدنز" استاد فیده انگلیسی متولد 1961 و نویسنده كتاب های سودمند و كاربردی شطرنج است. از وی كتاب های «چگونه مجموعه گشایشی خود را بسازیم»، «50 درس ضروری شطرنجی» و «50 راه كسب پیروزی در شطرنج» به زبان های آلمانی و اسپانیایی نیز ترجمه شده است. از آن جا كه وی همواره خود را دانشجوی شطرنج می داند، نثر كتاب هایش به گونه ای است كه در تفهیم مطالب كتاب هایش به خوانندگان بسیار موفق و كارآمد می باشد. به پیوست یكی از بازی های كتاب را برای خوانندگان عزیز می آوریم تا با آن از نزدیك آشنا شوند.

دریافت فایل PDF ترجمه (160kb)




برچسب ها : عالی ترین آخر بازی های شطرنج تا به حال ,
بازدید : 1744
[ یک شنبه 20 مرداد 1392 ] [ 17:14 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

استراتژی هایی برای شطرنج بازها و سایر مبارزان

نویسنده برایان روچه

 



ادامه مطلب


برچسب ها : استراتژی هایی برای شطرنج بازها و سایر مبارزان ,
بازدید : 2256
[ یک شنبه 20 مرداد 1392 ] [ 17:7 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

دانلود رایگان کتابهای آموزشی ورزشی، کتابهای آموزش شطرنج شامل قدرت پیاده در شطرنج ،قوانین شطرنج فیده ،تئوری مدرن گشایش شطرنج ،تاریخ ساخت ماشین شطرنج ،هنر حمله در شطرنج ،اصول بازی شطرنج ،آموزش مراحل سه گانه شطرنج ،همانند یک استاد بزرگ فکر کنید و کتاب تئوری گشایشها در 2 جلد در کتابخانه الکترونیکی

 


بخشی از کتاب آموزش مراحل سه گانه شطرنج :
این کتاب شامل آموزش شطرنج توسط استاد فراموش نشدنی و افسانه ای شطرنج، کاپابلانکا است. علاوه بر آن 20 بازی مهم کاپابلانکا با مشهورترین استادان طراز اول جهان همراه با تفسیر میخائیل باتونیک در این کتاب آورده شده است.
کاپابلانکا (1888-1942) نابغه ای در شطرنج بود به طوریکه نام مستعار “The Chess Machine” را به او داده بودند. فهم او از شطرنج فطری و ذاتی بود. راهکارهایی را که دیگران با صرف زمان بسیار هم نمی توانستند دریابند، او در یک نگاه پیدا می کرد.کاپابلانکا در زمان خود در میان اساتید بزرگ شطرنج، دارای رکورد کمترین نسبت باخت در بازیهایش بود.

نام کتاب نویسنده موضوع حجم دریافت فایل
قدرت پیاده در شطرنج هانس کموخ ورزشی 19.7 MB دانلود
قوانین شطرنج فیده شامل بازی زنده شطرنج ورزشی 207 KB دانلود
تئوری مدرن گشایش شطرنج الکسی سوئیتین ورزشی 11.9 MB دانلود
تاریخ ساخت ماشین شطرنج مقاله درباره شطرنج ورزشی 714 KB دانلود
هنر حمله در شطرنج خلیل حسینی ورزشی 254 KB دانلود
اصول بازی شطرنج خلیل حسینی ورزشی 1.08 MB دانلود
آموزش مراحل سه گانه شطرنج آموزش شطرنج توسط کاپابلانکا ورزشی 12.1 MB دانلود
همانند یک استاد بزرگ فکر کنید الکساندر کوتوف ورزشی 9.85 MB دانلود
تئوری گشایشها - جلد اول محمدرضا سلطاندوست ورزشی 9.22 MB دانلود
تئوری گشایشها - جلد دوم محمدرضا سلطاندوست ورزشی 10.3 MB دانلود



برچسب ها : دانلود رایگان کتابهای آموزشی شطرنج ,
بازدید : 1247
[ جمعه 28 تير 1392 ] [ 16:33 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

سیر تاریخی شطرنج در جهان

بیشتر مورخان با بررسی سیر تاریخی شطرنج در جهان ، هندوستان را خاستگاه شطرنج می دانند . تا سده پنجم میلادی گونه ای باستانی از این بازی به نام "چاتورانگا" در آنجا تکامل یافته بود . هدف بازی گرفتن مهره های طرف مقابل بود . بعدها هدف به صورت مات کردن درآمد . در شطرنج مهره فیل به طور مورب حرکت می کرد ولی می توانست بر روی مهره ها مانند اسب در بازی روزگار کنونی بجهد . وزیر تنها می توانست به طور مورب در یک گوشه حرکت کند .

در سده هشتم و نهم در سراسر سرزمینهای خلافت عرب گسترش یافت . نخستین روش با یادداشت کردن بازی صورت می گرفت و نخستین آثار فرضی نوشته می شد .




برچسب ها : سیر تاریخی شطرنج در جهان ,
بازدید : 869
[ دو شنبه 16 ارديبهشت 1392 ] [ 15:27 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()


 

مسابقات قهرمانی زون 3.1 آسیا از روز گذشته در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، در بخش آقایان 14 شرکت کننده حضور دارند که مسابقات به روش سوئیسی برگزار خواهد شد.

در دور اول مسابقات احسان قائم مقائمی در برابر استاد بین المللی فادی عید از لبنان به نتیجه تساوی رضایت داد، اما دیگر شرکت‌کنندگان کشورمان پوریا درینی و اصغر گلی‌زاده در برابر حریفان خود به پیروزی دست یافتند.

در بخش بانوان که با10 شرکت‌کننده و به شکل دوره ای برگزار می‌شود، نمایندگان کشورمان قادرپور و حجازی‌پور هر دو در دور اول موفق به شکست حریفان خود شدند.




برچسب ها : آغاز مسابقات قهرمانی منطقه غرب آسیا(زون 3 , 1) ,
بازدید : 858
[ دو شنبه 16 ارديبهشت 1392 ] [ 14:18 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

یک دوره کلاس داوری درجه 2 از تاریخ 3 لغایت 10 اسفند 1391 در شهر مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج،در این دوره جمعا 18 نفر شرکت نمودند که همگی به اسامی ( مهشید ارنوائی،ماندانا اسکندی،پدرام اولیازاد،سعید پیرملکی،المیرا حسینی مشهد،وحید خالصی،عماد خسروانی،حمید دهقانی،حمید رامشینی،مصطفی رحمتی،میترا غفاری پور،معصومه مجردی،محسن مصدق پور،حسینعلی منوچهری راد،امیر میری،جواد میزانی،امین نامی،محمد تقی والسلام) موفق به اخذ نمره قبولی در آزمون کتبی شدند، لازم بذکر است قبول شدگان با ثبت کد دوره 368  می بایست از طریق سیستم جامع فدراسیون  اقدام به درخواست و صدور کارت داوری خود نمایند




برچسب ها : اسامی قبول شدگان کلاس داوری درجه 2 استان خراسان رضوی-کلاس مربیگری ,
بازدید : 1452
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392 ] [ 19:30 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()


 

یک دوره کلاس مربیگری درجه 3 از تاریخ 26 لغایت 29  خرداد  سال جاری در جزیره کیش برگزار می شود.

به گزارش کمیته مربیان فدراسیون شطرنج،این دوره مربیگری از تاریخ 26 لغایت  29  خرداد سال جاری با حضور  ابراهیم( مهران) حق شناس( رئیس کمیته مربیان) بعنوان مدرس، در جزیره کیش (معاونت ورزش و آموزش شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش) برگزار می شود،

علاقمندان به حضور در این دوره مربیگری، می توانند با شماره  های ذیل تماس حاصل نمایند.

 4423696  - 4422511 ( 0764)

مهران روشن ری شهری (رئیس هیئت شطرنج جزیزه کیش) 09365002059




برچسب ها : برگزاری کلاس مربیگری درجه 3 شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش ,
بازدید : 640
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392 ] [ 19:22 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()


 

جلسه برنامه ریزی فصل جدید دوازدهمین دوره لیگ برتر شطرنج آقایان ( جام اندیشمندان) و هفتمین دوره مسابقات برتر بانوان کشور (جام فرزانگان) 2 خرداد سال جاری در محل فدراسیون برگزار می گردد.

 

 

مدیران و سرپرستان محترم باشگاه فرهنگی، ورزشی


با سلام و احترام

   جلسه دوازدهمین دوره لیگ برتر شطرنج آقایان (جام اندیشمندان) و هفتمین دوره مسابقات برتر بانوان کشور ( جام فرزانگان) در خصوص بررسی و دریافت آیین نامه و برنامه ریزی فصل جدید در روز پنجشنبه مورخ 92/3/2 ساعت 10 صبح در محل فدراسیون برگزار می‌گردد ، سرپرستان محترم هماهنگی لازم را جهت حضور قطعی خود در جلسه با کمیته انجام دهند

 
                                                                       کمیته لیگ و مسابقات کشور                                                                           




برچسب ها : جلسه ,
بازدید : 567
[ شنبه 7 ارديبهشت 1392 ] [ 22:23 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()


گزارش تصویری مسابقه بزرگ شطرنج خراسان شمالی



ادامه مطلب


برچسب ها : گزارش تصویری مسابقه بزرگ شطرنج خراسان شمالی ,
بازدید : 490
[ سه شنبه 29 فروردين 1392 ] [ 1:3 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

گری کاسپاروف :

 

آماده ام تا "کارلسن" را در رویارویی با آناند یاری دهم

 

به گزارش روزنامه نروژی "وی.جی" VG ، "گری کاسپاروف" هم اینک در اسلو برای تدارک جشن تولد پنجاه سالگی اش همراه با دوستان و آشنایان نزدیکش به سر می برد. این روزنامه به نقل از سیزدهمین قهرمان شطرنج جهان عنوان کرده است که وی پیشنهاد داده  تا تمریناتش را با "مگنوس کارلسن" برای کسب آمادگی جهت رویارویی  برای کسب عنوان قهرمانی شطرنج جهان در مقابل "ویسواناتان آناند" از سر گیرد.

 

"کاسپاروف" گفته است:

"من مشتاقانه حاضرم تا به وی کمک کنم. من هنوز رابطه خوبی با "کارلسن" و تیمش  دارم. اگر "مگنوس" به خوبی تدارک ببیند و از نظر روانی خود را آماده کند ، می تواند عنوان قهرمانی شطرنج جهان را کسب نماید. رقابتهای قهرمانی شطرنج جهان متفاوت از سایر رقابتهاست. باید به خاطر داشته باشیم که "مگنوس" یکسری ضعفهایی به عنوان یک بازیکن دارد و "آاناند" در بهره برداری از  ضعفها ی حریفان خبره است. به علاوه اینها "آناند" یک بازیکن با تجربه است و بازی در خانه  برایش می تواند یک امتیاز باشد."




برچسب ها : گری کاسپاروف در گفتگو با وی , جی ,
بازدید : 525
[ سه شنبه 29 فروردين 1392 ] [ 1:5 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

شطرنج در گذر تاریخ :

 

کاسپارف پنجاه ساله شد




ادامه مطلب


برچسب ها : کاسپارف پنجاه ساله شد ,
بازدید : 531
[ سه شنبه 28 فروردين 1392 ] [ 1:3 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

" کارلسن بزرگترین استعدادی است که من دیده ام."

                                                        ویسواناتان آناند

قهرمان فعلی جهان ابر استاد بزرگ هندی ، ویسواناتان آناند درمصاحبه با

درک گراهام از دانا ( Daily News & Analysis ) گفت از دیدگاه من:

"کارلسن بزرگترین استعدادی است که من دیده ام



برچسب ها : مصاحبه آناند ,
بازدید : 504
[ سه شنبه 28 فروردين 1392 ] [ 1:1 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

یک دوره کلاس مربیگری درجه 3 کشور از تاریخ  20  لغایت  24  بهمن 1391، در محل هیئت شطرنج استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش کمیته مربیان فدراسیون شطرنج،در این دوره جمعا 38 نفر شرکت نمودند که از این میان، 33 نفربه اسامی (احمد رضا کریمی،شیما کاشانی،امیر مهر نجات،زهرا کریم زاده،محمد جواد نادری،سید محمد جلال موسوی اندانی،مهران تیموری،علی عامری مارچوبه،غلامحسین خسروانی،محسن کریمیان،فریناز صحتی،رضوان سلطانی چم حیدری،علیرضا محسنی هنجنی،صبا زمان پور،سارا حقیقی،آرزو حسینی نجف آبادی،مرضیه لاچیانی،مریم وکیلی مطلق،مهرنوش انصاری،نگین رمضانپور،راضیه لاچیانی،مژگان اسحاقی،حسن آقا بزرگی،سید مهدی هدائی،لیلا بلوچی،عادله لاریجانی،مریم امینی تهرانی،نیلوفر رمضانپور،خدیجه افشاری،الهه میرزائی،احمد قربانی،عرفان جعفر پیشه،زهرا میکلانی) موفق به اخذ نمره قبولی در آزمون کتبی و عملی شدند، لازم بذکر است قبول شدگان می بایست از طریق سیستم جامع فدراسیون با ثبت کد دوره 343 اقدام به درخواست و صدور کارت مربیگری خود نمایند.




برچسب ها : اسامی قبول شدگان کلاس مربیگری درجه 3 استان اصفهان ,
بازدید : 637
[ دو شنبه 19 فروردين 1392 ] [ 19:5 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

شطرنجبازان کشورمان برای حضور در مسابقات قهرمانی زیر 20 سال آسیا عازم امارات( شارجه) شدند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، قهرمان دختران زیر 20 سال کشور استاد فیده بانوان درسا درخشانی و قهرمان پسران زیر 20 سال کشور استاد فیده مهدی حسینی پور بهمراه استاد بین المللی خسرو هرندی بعنوان مربی و سرپرست به این مسابقات که از 10 لغایت 17 فروردین در 9 دور برگزار می شود اعزام شدند.

همچنین استاد بین المللی بانوان غزل حکیمی فرد و استاد فیده امیر کوثری نیا نیز  به صورت آزاد در این رقابتها حضور دارند.

لازم بذکر است در بخش دختران 12 کشور و در بخش پسران 15 کشور در این مسابقات حضور دارند

در حال حاضر پس از پایان دور هفتم درسا درخشانی و غزل حکیمی فرد هر دو با 4 امتیاز در مکان های  دوازدهم و سیزدهم جدول،مهدی حسینی پور با 4.5 امتیاز در مکان  هفتم  و امیر کوثری نیا با 4 امتیاز در مکان  دهم جدول قرار دارند

 


آلبوم تصاویر مسابقات




برچسب ها : مسابقات قهرمانی انفرادی جوانان آسیا ,
بازدید : 437
[ دو شنبه 19 فروردين 1392 ] [ 19:4 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

کلاس مربیگری درجه یک در تاریخ چهارشنبه 23 اسفند در محل فدراسیون شطرنج برگزار می شود.

کمیته مربیان فدراسیون شطرنج اعلام کرد:

کلاس مربیگری درجه یک در روز چهارشنبه 23 اسفند برگزار می شود و لازم است کلیه واجدین شرایط  حضور در این دوره مربیگری، قبل از شروع کلاس مدارک ( فیش پرداختی ورودیه  و مقاله تحقیق ) را به این کمیته تحویل نمایند.

کمیته مربیان فدراسیون شطرنج




برچسب ها : کلاس دوره مربیگری درجه یک کشور ,
بازدید : 490
[ شنبه 19 اسفند 1391 ] [ 22:14 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

پایان بیست و یکمین دوره جام فجر-مشهد :

قهرمانی مقتدرانه امید نورزوی

 

بیست و یکمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام فجر با قهرمانی مقتدرانه امید نوروزی در شهر مشهد پایان یافت.

امید نوروزی در حالی نام خود را در کنار سایر قهرمان بیست دوره گذشته معتبرترین مسابقات بین المللی شطرنج کشورمان ثبت نمود که عنوان استادی را در ابتدای نام وی نمی توان دید.

پس از نوروزی که با کسب 10.5 امتیاز حاصل از 10 برد و یک تساوی عنوان قهرمانی را به نام خود ثبت نمود استاد بین المللی "شوتا آزلادزه" از گرجستان ، استاد بزرگ احسان قائم مقامی ، استاد بین المللی "داویت بنیدزه" از گرجستان ، استاد فیده امیررضا پوررمضانعلی و مرتضی عسگری همگی با کسب 8.5 امتیاز و به ترتیب با احتساب امتیازشکنی در مکانهای دوم تا ششم قرار گرفتند.

گفتنی است که بیست و یکمین دوره مسابقات شطرنج آزاد بین المللی گرامیداشت دهه مبارک فجر به میزبانی شهر مشهد و در محل هتل ثامن این شهر از دوم تا دهم اسفندماه برگزار شد. در این دوره از مسابقات که در اقدامی بی سابقه با مسابقات جام فردوسی ادغام شده بود، 175 شرکت کننده متشکل از  4 استاد بزرگ، 9 استاد بین المللی و 6 استاد فیده از کشورهای ایران لیتوانی، عراق، ارمنستان و گرجستان شرکت داشتند..

استاد بزرگ "احسان قائم مقامی" مدافع عنوان قهرمانی مسابقات در سال گذشته با با درجه بین المللی 2568 بخت نخست قهرمانی این دوره از مسابقات محسوب می شد.

این دوره از مسابقات به سرپرستی محمدرضا وجدانی رییس هیأت شطرنج استان خراسان رضوی و به سرداوری فریدون اسکندری داور بین المللی شطرنج کشورمان برگزار شد.

 

مشاهده رده بندی نهایی مسابقات

مشاهده و دربافت منتخبی از بازیها

گالری تصاویر




برچسب ها : قهرمانی مقتدرانه امید نورزوی در جام فجر-مشهد ,
بازدید : 403
[ شنبه 19 اسفند 1391 ] [ 22:11 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()


یک دوره مسابقه جام نوروز، از تاریخ 6 لغایت 11  فروردین سال 1392 در شهر اصفهان برگزار می شود.

دراین دوره از مسابقات نوروزی که از 6 لغایت 11 فروردین سال آینده برگزار می شود، عباسعلی وحید دستجردی داور بین المللی شطرنج، بعنوان سرداور مسابقات حضور دارند.

علاقمندان به حضور در مسابقات، می توانند با هیئت شطرنج استان اصفهان تماس حاصل نمایند.

شماره تماس هیئت شطرنج استان اصفهان:0761-5685100 –




برچسب ها : مسابقه جام نوروز استان اصفهان ,
بازدید : 502
[ سه شنبه 8 اسفند 1391 ] [ 23:49 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

گفتگوی بازیگر معروف رین ویلسن با نابغه شطرنج جهان

 

 



ادامه مطلب


برچسب ها : گفتگوی بازیگر معروف رین ویلسن با نابغه شطرنج جهان ,
بازدید : 496
[ یک شنبه 22 بهمن 1391 ] [ 23:2 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()

 

 

دانلود برنامه بازی آنلاین پایگاه شطرنج

 





Download
حجم فایل 69.184 KB

 

 




درباره : دانلود برنامه بازی آنلاین پایگاه شطرنج , ,
برچسب ها : دانلود برنامه بازی آنلاین پایگاه شطرنج ,
بازدید : 593
[ یک شنبه 22 بهمن 1391 ] [ 22:58 ] [ نویسنده : محمدرضا ] | نظرات ()
:: تعداد صفحات : 19
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 19 صفحه بعد



.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب اسد اچ دی
  • وب دی ال سان
  • وب عکس
  • وب هاست